به گزارش مشرق،چند روزی از کمپین خرید خودرو ممنوع در فضای مجازی می گذرد و هرچند رکود فعلی در این صنعت و بازار خودرو بیش از هرچیز حاصل عملکرد خود خودروسازان است ، آغاز چنین حرکتها و ایجاد چنین کمپینهایی صاحبان این صنعت را بیش از پیش نگران کرده است . این
درحالی است که طبق معمول آقایان خودروساز و کسانی که از قبل آنان به نان و
نوا وموقعیتی رسیده اند ، به جای ریشه یابی موضوع و یافتن علت قهر مردم با
این صنعت ، باز آسمان را به ریسمان بافته و عالم و آدم را مقصر می دانند
غیر از خود و باز هم در حرکتی از پیش آشکار شده ، سعی در ایجاد رعب و وحشت
دارند که اگر صنعت خودرو نباشد چنین می شود و چنان !
جالب است که
خودروسازان داخلی که طی 50 سال اخیر هیچ عملکرد مناسبی در قیمت و کیفیت و
خدمات پس از فروش محصولاتشان نداشته اند ، فلان کمپین و سخنان فلان نماینده
مجلس و چند ده کامت در ذیل فلان خبر خودرویی را عامل رکود صنعت قلمداد می
کنند و حاضر نیستند به عملکرد غیرقابل دفاع خود در این صنعت که منجر به
نارضایتیهای بیش از پیش مصرف کنندگان شده و کار را به "تحریم خرید خودرو"
کشیده است ، بیاندیشند و برای آن چاره ای کنند !
و
دقیقا اینجاست که گلادیاتورهای همیشه حاضر به یراق از راه می رسند و نقش "
تکراری " و البته " بی مزه " خود را ایفا می کنند که اگر گلی از سر صنعت
خودرو کم شود فلان مقدار ارز از کف می رود و این تعداد شغل از بین می رود و
صنعت کشور راکد می شود و چه کسانی که به خاک سیاه نمی شینند و چنین و چنان
!
صنعت خودرویی که حمایتهای بی دریغ چندین دهه
ای دولتها را امروز "دخالتهای دولت " نام می نهد و فراموش کرده اگر لحظه ای
دولت حمایتهای خود را از این "صنعت عزیز کرده " بردارد و تعرفه های
عادلانه واردات خودرو اعمال شود و آنی ایمنی و رضایت مردم در نظر گرفته شود
، رکود که هیچ ، بساط آقایان خودرو ساز خود به خود برچیده می شود و نیاز
به کمپین و تحریم خرید خودرو و غیره و ذالک نیست !
جالب
است که آقایان مدام فضای اقتصادی و بویژه نرخ سود بانکی را یکی از عوامل
ایجاد مشکل برای صنعت خودرو عنوان می کنند و باز مشخص نیست درک و شعور مردم
ایران به چه انگاشته شده که صحبتی از این موضوع به میان نمی آورند که به
خاطر همین سود بانکی ، پولهایی را که باید صرف ارتقای کیفیت تولید ، بروز
رسانی محصولات ، کاهش هزینه ها و به تبع آن کاهش قیمت و افزایش خدمات پس از
فروش می کردند ، دربانکها بلوکه کرده و تقریبا همه کاری از بانکداری و
بنگاه داری تا ساختمان سازی و غیره می کنند ، جز " خودرو خوب " ساختن و
حاضر نیستند باور کنند دیگر دوره ای که از ده ها ماه پیش محصولات آنچنانی
خود را پیش فروش می کردند گذشته و فضا فضای رقابت است و تازه نه آن رقابت
سالمی که در همه جای دنیا هست و باید باشد و باید " باشند تا صبح دولتشان
بدمد"!
ارز بری هم از دیگر بهانه هایی است که
گلدیاتورها در به اصطلاح دفاع از صنعت خودرو عنوان می کنند و مدام بر این
طبل می کوبند که اگر خودرو سازی تعطیل شود باید نیاز سالانه یک و نیم
میلیون دستگاهی بازار ایران به خودرو را از طریق واردات تامین کرد که باید
رقمی معادل 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شود ، بنابر این دو دستی باید
به این صنعت عزیز چسبید و اجازه نداد آب در دلش تکان بخورد !
آقایان
خودرو ساز را نمی دانیم ! ولی مردم ایران اینقدر کم حافظه نیستند که
فراموش کرده باشند سالها ادعای خودکفایی و ساخت داخل آقایان خودرو ساز گوش
فلک را کر کرده بود ، اما به محض اینکه قیمت ارز در سال90 افزایش یافت قیمت
محصولات آقایان یک شبه سه برابر شد و دلیل آن ارز بری خودرو بود . تا جایی
که بعدها کاشف به عمل آمد ساخت داخل ادعایی بیش نبوده و حداقل از جنبه ارز
بری اتفاق خاصی نیافتاده است و 90 درصد قیمت خودرو به قیمت ارز بستگی دارد
. این چیزی است که آقایان خودرو ساز ادعا می کنند .
در
این شرایط چگونه است که صنعت خودرو سای جلوی خروج ارز از کشور را می گیرد ؟
مگر خودرو داخلی ارز بری ندارد ؟ مگر خودرو داخلی مجانی ساخته می شود ؟ بر
چه اساسی آقایان مدعی هستند که 15 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود ؟
با
همان معیاری که خودرو سازان حداقل در زمان افزایش قیمت ارز ارائه کردند و
به بهانه آن محصولات رقت انگیز و بی کیفیت خود را به سه برابر قیمت به مردم
فروختند ، خودرو داخلی هم حدود 90 درصد ارز بری دارد و تفاوت آن با واردات
خودرو حداکثر 1.5 میلیارد دلار است . مبلغی که بی تردید ارزش آسایش و رفاه
مردم ، ایمنی و حفظ جانشان و راحتی اعصابشان را دارد ! هرچند اینها واژه
هایی است که خوردو سازان کشور کاملا با آن غریبه اند و سخت بتوان تصور کرد
جز سود خود به چیز دیگری بیاندیشند .
بهانه "
ایجاد اشتغال " و "وابستگی صنایع کشور به صنعت خودرو" هم دیگر شعارهای نخ
نمایی است که بارها به آنها از سوی کارشناسان پاسخ داده شده است . البته ما
اصلا و به هچ عنوان موافق تعطیلی صنعت خودرو نیستیم و آن را به صلاح کشور و
صنعت نمی دانیم ، اما موضوع اینجاست که تا زمانی که آقایان خودرو ساز فقط
به منافع مقطعی خود فکر می کنند ، سعی در سوء استفاده از فضای بسته اقتصادی
و تعرفه های واردات دارند ، تنها و تنها به سود خود می اندیشند و تا زمانی
که کوچکترین ارزشی برای تامین رضایت مشتری قائل نیستند ، اوضاع بر همین
مدار خواهد بود و نیازی نیست کسی برای تعطیلی صنعت خودرو کاری کند یا کمپین
فضای مجازی تشکیل دهد ، و این صنعت به مرور ، خود به خود و در آینده ای نه
چندان دور در سایه عملکرد خودروسازان تعطیل خواهد شد .
آقایان
خودروساز بهتر است به جای جو سازی های رسانه ای،زدن حرفهای تکراری و نخ
نما ، مظلوم نمایی یا ایجاد ارعاب در دل مردم و مسئولان و نمایندگان مجلس
از بیکاری و رکود صنعت و غیره ... قدری به خود بیایند ، روشهای صحیح مدیریت
را بیاموزند ، هزینه های آنچنانی تولید خود را پایین بیاورند و قدری هم به
فکر آرامش و جان و مال مردم باشند .
مردم ما
مردم نجیبی هستند که انتظار آنچنانی هم ندارند ، کافی است یک محصول "قابل
تحمل" با قیمتی " معقول " به آنان ارائه شود و این جلوی ورشکستگی و تعطیلی
صنعت خودرو را خواهد گرفت . در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که شاهد
شکستن شاخ " غولهای جاده قدیم " و به زانو درآمدنشان در برابر "اژدهای زرد"
و غیره ... خواهیم بود . شکستنی که صدای ترکهای آن کم کم به گوش میرسد .
منبع:عصر ایران